tirsdag 29. januar 2013

OGSÅ DETTE ER MITT LIV av Sigve Lauvaas*Side 38-43 (Bok 4-2013)

Kjellfrid Herredsvela-Ill.4


TIDLIG MORGEN

Kan ikke huske alt,
Men skjelver fra topp til tå.
Jeg har trasket gjennom livet,
Skritt for skritt,
Og kjenner jeg er gammel nå.

Jeg fryser litt, og taper terreng
I bøker og landskap.
Jeg skulle lest avisen fra i går,
Men finner sengebrisken, og sovner.
Det er vinter i Norge.

Noen timer sener må jeg opp.
Etterpå koker jeg kaffe
Og spiser litt, og ser ut vinduet.
Solen er ikke konge i tunet,
Men trærne vinker til alle.


JANUAR

Sånn, på denne tiden, klatrer solen over fjellet,
Og kommer inn vinduet med friske pust
Av godhet og varme, og små stråler
Som sirkler i rommet, og griper om seg
Med lyse silkehansker.

Solen kommer en fargerik dag i januar
Med arvesølv og stas, og forteller
Om våren, som snart skal komme,
Og gir oss et teppe av ull til barnet
I vinterkulden, som presser på,
Og brekker bein og lår på glatte veier.

Sånn er livet i januar, en måned
Som klatrer med snø i fjellet,
Før februar med stjernehimmel og nattefrost.
Jeg er glad som kan være inne nå.
Jeg har sluttet med skiløp og fjellklatring,
Og drømmer om en evig vår.

Side 39
BARE BRA

Hvordan har du det?
Bare bra, sier den andre, skånsomt,
Og kunne ha sagt mye mer.

Hvordan går det? Spør vi gjerne.
Bare bra, lyder ekkoet.
Det er ord som ligger som bandasje
Når anledningen byr seg.

Det er bra at noe er bra,
Og vi kan forklare i hemmelighet
Hvordan vi egentlig har det.
Ikke alle kan snakke reint.

Jeg kunne fortalt mange historier
Om å ha det bra. Det er en vanskelig glose.
Men alle vil videre i livet, og lærer fort
At alt er ikke bare bra.

Vi lever på forklarelsens berg.
Og en dag skal vi få vite, uten skånsel,
At livet er en gåte. Men uten ordet
Kan vi ingenting gjøre.


I VINDEN

Jeg var i vinden, og blåste hit og dit.
Og vinden tok seg opp, og ble til storm.
Jeg ble i stormen gjennom mange år,
Til jeg møtte fjellet.
Det rikket seg ikke en tomme.

Jeg la mine hender på fjellet,
For å flytte fjellet til en ny planet,
Men måtte gi opp. Jeg var for gammel.

Mine krefter var i barndommen en storm
Som kunne forvandle verden.
Nå er jeg en tigger, en vingeløs fugl i vinden.

Side 40
REGN

Helst vil jeg ut i regnet,
Og la det sile ned.
Jeg drømmer å kjenne smaken
Av regn på marken her.

Graset skal gro, og stige
Mot himmelens lampehvelv.
Jeg drømmer om regn i håret,
Og bader i gamle tjern.

Hestene står i regnet,
Og sauene søker ly.
Duften av regn skal smuldre
Til vårluft i hagen din.


BLOMST

Den hvite prestekragen,
Og blomsten med rødlig skjær.
Begge har lys i håret,
Og begge er uten klær.

Eller, kanskje er kronblad noe
Som likner et plagg, en frakk.
En kåpe har alle blomster
Som lyser en sommernatt.

Blomster er rare jenter
Som synger og spiller gitar.
Hver blomst er et drømmehjerte
Et fargerikt, fromt begjær.


GRENSE

Jeg sitter ved grensen i Kornsjø,
Og bortenfor der er du.
Hver kveld skal jeg gå over grensen
Og kysse min elskede, til lyset kommer igjen.

Side 41
TÅRER

Skaperen gav, skaperen tok.
Og sorgen ble møtt med tårer.
Men skaperen viste nåde
For alle som kjente navnet.

Mens bølger av hat ropte
Over grensen til Israel,
Åpnet Gud en lysbro for engler
Som kjempet til morgengry.

Tårer ble til bekker, og sorgen
Ble båret mot grensehavet,
Der regnbuen gir et vern.
Og skaperen reiser sin panne.


SYNG

Syng, mine venner.
Syng mens det ennå er dag.
La stengelen peke mot stjerner
Og blomstre for alle barn.

Syng for en verden med blomster
Og kjærlighet.
Syng for nåden, for livet.
Ja, hver morgenstund må vi synge
For himmelens åndedrett.

Fattige og rike må synge
For kraften i ordet, for vennligheten
Som møter oss på veien.
Så la oss få leve som dine barn
Og høre din stemme.

La kirkeorgelet bruse.
La oss synge for engler, bære lys
Til hele verden med jubel,
For barnet er født.  

Side 42
VENNER

Vi har venner over alt:
I TV og aviser, i blader og bøker.
Vi møter dem på gater og torg,
Og snakker sammen
Over telefon eller skype.

Vi har venner rundt kaffebordet,
I forening og møter, på trikken, på toget.
Og høyt over alt i et fly har vi venner.

På jobben går venner stille,
Og svinger seg rundt.
Venner kan være et bilde på noe stort.
Jeg har en venn i et orgel.
Det står alltid på plass,
Og tonene kommer til alle
Med et strålende smil.

Det er bra med venner som kommer og går.
Vi tenker litt på dem iblant.
Vi leser oss glade av venner i ord,
Som gir oss en smak av vår.
Vi blomstrer av venner, de er som en sol
Som kommer til oss i det blå.

Ja, takk kjære venner, som banker på,
Og kommer med gledesbud.
Jeg retter min rygg når jeg ser deg nå.
Du er ennå så pen og ung.


LYD

Jeg hører lyd der ute. Et vindpust, eller noe
Som drypper fra taket, en stjerne i natten,
Noen som kommer? Det banker på.

Noen snakker, kremter. Det er en løsunge,
Et streif av fremmede? En hånd famler i blinde.
Kanskje er det en tigger, eller en engel?

Side 43
BILDER

Bilder på vegger, i skuffer og skap.
I minner og ord de lever.
Vi drømmer og reiser i bilder hver dag.
De krydrer i mørke kvelder.

Og latteren går, og bildet blir malt.
Det er som en fest med bilder.
Og bilder blir speil, og speilet blir hav.
Hvert sekund er et bilde på vandring.

Herren tok, og Herren gav.
Et bilde blir til et underlig lys
Når tiden klipper strengen av,
Og vi er igjen som arving.


ANSIKT

Våre ansikter røper hvem vi er.
Vi smykker oss med id og stjerner,
Og glemmer ordene som former våre liv.

Vi samler og forbereder hundre år,
Og hindrer andre å slippe til,
For vi skal overleve alt.

Våre ansikter går i en malstrøm
Gjennom vinter og vår, og vi blir klippet,
Litt etter litt, til vi ligger igjen som et nøste.

Et ansikt kan ha flere masker
Som forteller om vårt indre liv på ulike plan.
Vi er den vi er, og en annen. Vi er en gåte
Som ingen kan løse, før de siste dansetrinn.
Da rekker vi frem vår hånd
Og forteller hvem vi egentlig er.

Så kan vi smykke himmelen med en ny stjerne.
For vi er lys i natten, når våre øyner kan se
Ditt ansikt.



Mine blogger

Blogger jeg følger





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar