onsdag 23. januar 2013

OGSÅ DETTE ER MITT LIV av Sigve Lauvaas* Side 14-18 (Bok 4-2013)

Kjellfrid Herredsvela-Ill.13


ET ORD

Ordene er i bevegelse
Når de kommer på folkemunne.
Et ord stikker seg frem.

I opphavet skapte Gud,
Og Gud sa: Bli lys, og det ble lys,
Er et vitnesbyrd om ham.

Dagene synger i lys,
Og det synger i tusen ord.
Og menneskene synger om kjærlighet
I en nyspunnet vev
Over hele jorden.

Et ord er et valg, et pust fra dypet.
Som huset verdener oss,
Verner ordet mitt tørste hjerte,
Så jeg kan sove ut.


STILLHET

Jeg er omgitt av stillhet.
Vinduer og dører er lukket.
Stillheten beveger min sjel,
Så jeg må rope etter den ene.

Jeg griper min elskede med uthvilte armer,
Og flyr bort til et nytt rom,
Hvor vi kan være sammen i glede
Og nyskape en hel verden med stjerner
Som åpner sine dører til vinterslottet.

Stillheten er tusen år i det blå,
Der bildeveven begynner og slutter.
Og varden lyser for alle
Under hengende måne, der jeg vandrer
Før jeg flyr over havet til vintersøvn,
Før våren kommer igjen
Med kjærlighet til saueflokken og barnet.

Side 15
BETRAKTNING

Det er lys over det hun skriver,
Et krypende lys.
Og stille går solen ned
Og badegjestene forvinner,
Og mørket senker seg i havet.

Lyset tar de med.
Gjestene går hver til sitt,
Og gjemmer seg i dyner og hus
Før regnet kommer.
Og før noen banker på
Får alle en lykkelig natt.

Jeg kunne tenke meg et hjem
Ved havet, der bølgene slår.
Jeg lengter etter et sted
Med drømmer og minner
Som kommer som et lys
Og banker på.


HUS

Jeg har et hus som ingen bruker,
Vinduene viser vei til fjellet,
Og dørene er smale og grå.

Jeg går en tur, og vier meg til landskapet.
Huset står alene igjen,
Lenket til alder og år.

Her er ingen katter, ingen verdighet,
Bare rev og ekorn finner veien.
Og fuglene synger for alle.

Jeg går ut og inn en sommerdag
Og plukker bær i hagen.
Livet er herlig når hjertene banker
I takt over blåe fjell
Med stjerner på.

Side 16
VENNER

Du har sikkert venner,
Og noen som sier,
Kaffen er klar!

På papiret kan vi skrive
Både løst og fast.
Men sannheten lyser i visdom
Fra en hemmelig venn,
Som svarer ja.

Den som har venner
Er aldri alene.
Den som har venner kan smile og le,
Og tenke på noe som angår livet,
Å støtte og hjelpe, være til
For noen som strever,
Før toget tuter og tar oss med
En vinterdag.


LYS

Endelig lys nok til å se,
Og lyd nok til å høre.
Endelig en oppskrift fra morgen til kveld
På gamlehjemmet.

Jeg har et rom ytterst i korridoren
Og ser alt som skjer i et kikkehull.
De hvitkledde englene kommer med mat,
Men lyset kommer av seg selv
Gjennom vinduet.

Endelig kan jeg lese navnet,
Og tyde bokstavene i brevet.
Jeg er ikke ensom lenger. Ansiktet lyser
Som en engel i hvite klær.
Den ene har gjestet mitt rom,
Og mitt hjerte fryder seg over alle grenser.

Side 17
ORD IGJEN

Jeg gir deg et ord igjen
Som takk for sist.
Lyden av ord høres i natten.
Og skogen hvisker ord
Til alle som vil lytte.

Tusen stjerner gir oss ord hver dag,
Små lysglimt gjennom gitteret,
Der vi alle støver ned
Som strandnellik og timotei.

Ordene som taler i mitt indre
Er myke og vare
Som kattelabber og varm fønvind.
Jeg kan bare ta imot,
Og favne godhetens skål
Som en bukett roser.

Jeg gir deg et ord igjen
For alle brevene du skrev, for øynene
Og håret ditt, lengselen i blodet,
Varmen i kroppen, hendene.
Jeg gir deg ord for alt du er,
Som en løsepenge for kjærligheten,
Som ennå lever.

Når noen snakker til meg med ord
Fra tempelplassen, fra en blå planet,
Vet jeg at det er du, min evige stjerne.

Og lyden av ord er som kjærtegn
Som bruser og bobler
Som varme kilder.

Jeg gir deg tusen ord igjen, for å vekke deg
Fra glemselen, for å finne deg på veien
Mellom de syv fjell.
Jeg lytter etter din stemme. Og du svarer.
Engelen synger dag og natt,
Til også jeg kan fly.

Side 18
DIKT

Dette er et tilfeldig dikt
En dampende vintermorgen.
Forhenget er alt
Jeg kan skjule meg bak.

Rommet er kaldt, og ute er minus tretti.
Desemberseremonien
Er likevel i rute, trass kulde og snø.

Jeg sitter ved mitt skrivebord,
Med lue på,
Og fryser ned noen vers
Bak et blafrende forheng.

Jeg dikter om roser, favntak og glede.
Så glemmer jeg kulden
Et ørlite sekund,
Før noen rusler i tunet.

Jeg skriver om hverdagslige ting,
Om hjulet og bilen, grenser
Som åpner og stenger,
Og mennesker jeg har møtt.


LUFT

Jeg puster ut, inn, langt, lenge,
Holder meg i form, har åpent hus,
Og sniker meg bort.
Jeg vil helst være alene
Med ordene som presser på.
Mens andre lever sine liv,
Vil jeg bare være meg selv, og puster
Løk og dadler, deilig musikk, lytter
Til palmegreiner, og favner den ene
Som kommer ordløs, en fyrlykt i natten,
En julepresang som lyser og lever
Luft og kjærlighet.
Min elskede fra eventyrland. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar