tirsdag 22. januar 2013

OGSÅ DETTE ER MITT LIV av Sigve Lauvaas * Side 7-13 (Bok 4-2013)

Kjellaug Herredsvela-Ill.10


ANSIKT

Det er mange lys
Som har formet mitt ansikt
Og gitt min sjel glød og tro
Til å leve gjennom mørke netter.

Jeg er alene, et menneske uten vinger
Som lengter dag og natt
Etter horisonter i landskapet.
Jeg ser etter en ukjent planet
Hvor jeg kan falle til ro.

Jeg har mistet et ansikt. 
En engel er gått bort.
Lyset faller bratt om vinteren,
Og fjellet har bratte furer.
Jeg leter etter et nytt mønster,
Som er et speil av den ene.

Jeg leter etter et ansikt som lyser
Sterkere enn alle andre,
Som lever i mitt indre som det vakreste
Gud har skapt.


TILBAKE

Jeg er tilbake, og leter etter skatter i rommet,
En øy i havet som er skjønnere enn alt på jord.
Jeg leter etter en virkelig kvinne
Som vil gjenkjenne mitt ansikt og min hånd,
Og som har vinger som en engel.

Jeg drømmer om å se den ene, om å møte smilet
Som får mitt hjerte til å danse av latter.
Jeg er tilbake fra vandringen, og trenger en havn
I stormen som skyller over mitt ansikt.
Jeg trenger kraften i lyset fra hennes sjel.

 Side 8
 BOSTED

Jeg vil bosette meg på overflaten,
Kanskje i nærheten av Aberdeen?
Jeg har en bevissthet om språket
Og en blå himmel uten en sky.

Jeg vil bo der veiene møtes
Mellom sør og nord,
Og finne meg et deilig husrom
Hvor jeg kan skrive mitt testamente.

Jeg vil bo på en åsrygg
Med gylne fjell som bakgrunn.
Jeg vil feste mitt blikk mot havet,
Og se fugler lande og fly.

En gang vil jeg bosette meg i Skottland
Med sekkepiper i hagen.
Jeg vil finne meg et gammelt hus
Med utsikt for Norge.


AVSTAND

Skjønnheten har avstand,
Og utvider sine mål.
Jeg begjærer morgenrøden
Og daggryet, som spiller mandolin
På en vennlig strand.
Jeg lengter etter sommervarme
Og en følelse av tilhørighet.
Skjønnheten i alt det skapte
Skal favne meg en dag.
Jeg føler i mitt indre en dragning
Mot det hellige landet.
Likevel er jeg her, i eget hus,
I selskap med en gammel fange.
Og hans navn er Fillip,
Min åndelige bror.

 Side 9
Å LEVE

Det er en plikt å leve
Som en blomst
Fra røtter, stilk og blader.

Jeg skammer meg ikke over veien
Jeg har gått til nå.
Frostnettene har vært harde,
Men sommeren mild og god.

Jeg lever for å dyrke frukt og grønnsaker,
Og fylle alle mine rom med lys.
Jeg er godt i gang, og hviler i min gjerning
Som til en god middag i kongens hus.

Å leve er å formes i glede.
Hver dag kommer en varm munn
Imot mine opprørte lepper,
Ingenting kan motstå denne kjærlighet
Som er ekte og ren.


SPEIL

Hvem er mitt speil?
Kjærlighetens vinger har båret meg
Frem til denne dagen. Og jeg hører
Sus av vind, og lyset fyller greinene
Som løfter seg høyt, som poppel og sjiraff.

Gartneren har klippet og brent.
Jeg er igjen, og speiler meg i landskapet,
I visdommen som bærer fjellet og havet.

Jeg er et speil for mine egne døtre.
Mine fordringsfulle brødre
Undrer seg over poesiens glød.
Men, det er selve språket, nøkkelen
Til de år jeg har levd. Mitt speil
For kjærligheten, i en gyllen ramme,
Stråler mitt underlige liv.

Side 10
RUNDT OMKRING

Jeg vandrer rundt omkring,
Og kommer til et hus
Med mange trapper.
Her bodde en fargerik mann.
Nå er huset tomt,
Med slå for vindu og dører.

Jeg slipper forbi en grind
Og oppdager fugler i trærne.
Her er merkelig stille nå,
Men linerla bygger, og ruger
Til ungene kan fly.
Da synger skogen av glede.

Jeg vandrer de gamle stier
Hvor jeg lekte som barn.
Nå gror mose og lyng i åsen
Der geitene danset og lo.
Jeg skulle se røttene mine,
Så ble jeg bergtatt
Av den ene.

Jeg gravde i skatter og kledde meg rik.
Nå er jeg konge på haugen.
Hun som jeg elsket
Ble dronning med ring.
Og begge fikk lyse i natten,
Som måne og sol,
Til tuntreet sto ribbet igjen
I vinterstormen.


VALG

Fremtiden ligger i valget.
Jeg testamenterer fremtiden til deg,
Og ankrer mine ord i fjellet,
Som lyser som en søyle for vår tid.
I går og i dag gjør jeg et valg.
Hele livet er en seremoni med ja eller nei.

Side 11
SPRÅK

Jeg har vinger,
Og kjærligheten har vinger.
Mitt ansikt flyr med tankene.
Jeg ser etter trofaste hender
Og et stykke fromasj.

Jeg holder meg i ro, i skyggen
Av kjærlighetens vinger.
Der vil jeg bo, på en grønn øy
Med linerler og timotei.

Jeg vet hvem jeg er,
Og solen bader mitt værelse.
Om natten går jeg en tur,
Og takker himmelen for alt.

Jeg har vinger,
Og kan bevege meg i terrenget
Som en jeep eller kenguru.
Jeg søker sannheten,
Og har øynene festet til målet.


ØYNER

Aldri så jeg så tindrende øyner.
Du lyste og sang fra morgen til kveld.
Og i drømmer hører jeg sangen
En engel har gjestet mitt hus.

Du fører meg på bløte vinger, og hvisker
Som fønvind fra bratte fjell.
Du åpner et vindu mot verden,
Og er min enste redning,
En engel fra Gud.

Mitt hjerte vil fly til din deilige favn.
Du lyser fra himmelvarden.
Du er det hellige, edleste gull,
En lysestake i templet.

Side 12
DIKT

Jeg dikter i møte med livet,
I møte med mennesker.
Alle mine ord er uttrykk, bilder
Av en ny opplevelse.
Det jeg ser, skapes om
Og tolkes av mitt indre hjertespråk.

Kjære medborgere, jeg assosierer
Det visjonære og det åndelige
Dypt i min sjel, og fletter hva jeg finner
Og sanser til et nettverk av ord.
Jeg vil la diktningen bli et møte
Med personen som forteller
Og nyskaper livet.


DAGEN

Dette er dagen som ligger ferdig,
Lyset er tent,
Og du får besøk av naboen.

Rimfrosten trykker på vinduskarmen
Og forteller tusen roser
Før solen slipper til.

Dager i advent og dager mellom jul
Og neste jul, strekker seg
Som poppel og eføy mot det mørkeblå.

Det er denne dagen vi skal feire,
Og gjestene er komt, snøen lyser
Klokkene ringer.

Jeg har plassert stoler og bord,
Og talen er skrevet,
Kjære, på denne dagen ble verden ny,
Helt forvandlet, og vi kan skrive navnet
Fra evighet. Lyset er iblant til oss.

Side 13
NOTAT

Fugler synger, tiden går.
Noen banker på hos meg.

Påskeliljer, påskekrans på graven.
Døren til et annet rom.

For meg er fugler våren,
Selv om noen streifer året rundt.
Jeg vekkes av en hellig fryd.
Det var en gang.
Jeg synger i mitt indre nå.
Personlig vil jeg se
Ditt ansikt.

Øynene er himmelstjerner,
Blomstene er engler.
Du er regnbuen, og jeg er alene,
Som en båt uten seil.


TENK

Tenk om jeg kunne finne mesteren,
Lære av et rent hjerte om rett og galt.
Tenk om fuglene var mine venner,
Så kunne vi favne alt
Fra de blå fjell.

Tenk om jeg var en streng på din gitar,
Eller en fløyte i orgelet, en klokke i tårnet,
Da ville jeg glede hele verden
Med skjønn musikk fra hjerte til hjerte,
Og min stemme ville bli hørt.

Men, kjærligheten er gledens krans,
Som aldri må visne.
Tenk om lykken gav meg en slik
På veien til Paradis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar