mandag 28. januar 2013

OGSÅ DETTE ER MITT LIV av Sigve Lauvaas*Side 31-37 (Bok 4-2013)

Kjellfrid Herredsvela-Ill.12


ROM

I rommet ser jeg et bilde.
Kanskje var det et speil, et mønster, en maske
Av en annen planet
Som sviver rundt meg, sakte.

I rommet lyser en stjerne,
Og lyset strekker seg ut til verdens ende,
Til en pol med is og snø.
Der vugger min båt i bølger av ishav.

Jeg sovner i dette uisolerte rommet, en gang,
Under stjernetre og måne.
Og huden blir hvit og blå av frost
Fra en annen virkelighet.

I rommet ser jeg en venn
Som kommer imot meg som en sommersol
Og gir meg nytt liv under vinterstjerner,
Til forvandlingen skjer.

I rommet får jeg en dypere innsikt over livet
Som reiser gjennom tidens fargegitter,
Til bildet av den ene kommer igjen
Mellom tusen lyskupler i taket.


BØLGER

Jeg lyttet til bølgeslag,
Og så et menneske på stranden,
En engel i blått undertøy.

Solbrent jaget jenter fra strand til strand
For å observere bølgene i kikkerten,
Og jeg utelukker ingen.

Om jeg bare visste, var jeg en bølge
Som ble jaktet på av unge damer i sommerhuset,
Der døren alltid er på klem
Og bølgene slår inn mot land fra Stillehavet.

Side 32
REISER

Det er mange som reiser
Rundt og rundt grøten,
Før de oppdager smørstykket,
Og sukker og kanel.

Jeg reiser med lysbilder og andre bilder
Til jeg setter meg på en rasteplass
For krypende og gående.
Her får jeg et nytt syn. Jeg ser langt.

Under bordet ligger de husløse,
Og over bordet flyr fuglene
Og napper korn.

Og himmelen er klar og ren
Og hjelper alle med nektar og honning,
Grønne og gule lys.


BEVEGELSE

Jeg beveger meg mellom årstider,
Mellom fjell og fjord.
Jeg presser meg frem i luftstrømmen,
Som en båt på havet,
Og ser bladene om våren, og blomster
Som folder seg ut
Til vinger som flyr med vinden.

Folkemassene er i bevegelse,
Og jorden går rundt sin egen akse.
Mennesker kryper som maur i ekstase
Over sommeren i trekroner og lyng,
Og nikker og vinker ivrig med i laget
Til lette dansetrinn over grønnkledd jord. 

Alt beveger seg, som bokstaver og liljer,
Blomster og dyr.
Og menneskene har en høyreist gange,
Med røtter og sjel fra skaperens Gud. 

Side 33
TREKKFUGL

Vi var som et par.
Vi var så like i bilde og sinn,
Og jobbet med maleri og kollasj
Til et høyere liv.

Vi streifet i landskapet, gikk mange trapper,
Og fløy i vind som fugler.
Vi rodde på havet med ørneblikk
Og vennlige smil.

Vi var forelsket og grodde sammen,
Som noen mennesker ofte gjør,
Før de en liten stund kan leve harmonisk,
Før de skilles, eller dør.

Vi var som trekkfugl, og reiste i luftige drømmer
Fra nord til sør, mens alderen kimte,
Og alle klokker spilte bass,
Før kvelden kom med sporhunder.

Vi fikk et hjem for fattigfolk, med vegger og tak.
Og hvitkledde pleiere kom med vann og brød,
Så vi kunne leve fritt igjen
Uten angst for trafikken og NRK.


EN ØY

Jeg har funnet en øy i havet.
Jeg er et ansikt som er krøpet i land.
Jeg klamrer meg til det faste og ekte,
Og er glad for himmelen, som bar meg fram.

Min øy er et seil i havet med retning og mål.
Det er en festning, et fyrlys for fiskere og skip,
En redningsplanke, en varde på veien,
Et rom, og en åpen dør for alle som er i nød.
Her er husrom nok. Og kjærligheten er stor og ekte
I stormfullt hav, og i stillhetens time, 
I fullmåne på Måkeskjær.

Side 34
DIKT

Ingen kan styre ordene.
De er spontane,
Og kommer vippende som spurver.
De gleder meg som en gjest
I nattemørket.

Ordene oppfyller mitt liv,
Og gjør meg synlig.
Jeg bor i ordene, og ordene bor i meg
Som lunge og luft.

Navnet mitt et dikt som ble til,
En perle som fikk vinger og munn,
Og ører å høre med.

Jeg må løfte meg til skrivebordet,
Verdensrommet, til en globus i vinduet,
En stjerne som ennå funkler,
For å få kraft og inspirasjon.
Så kommer ordene av seg selv
Som brød til mitt hjerte.

Jeg drikker den saften som byr seg
Og skriver navnet til den ene.
Så er oppfyllelsen av drømmen,
En drøm som må vare evig,
Et dikt som skal lyse i tusen år.
En uforglemmelig blomst
En stjerne som aldri dør.


EN TIL TUSEN

David var en til seks tusen,
Jeg er en til seks milliarder menneskeliv
Som strever, og legger egg og sæd
Til nye troskyldige, som skal vandre jorden rundt
Som et varsel, at ingenting er tilfeldig. 
Alt har sin plan.
En til tusen er skjønnhet, et himmellys for verden.
Og jeg er et snøfnugg i alt dette.


Side 35

LÆRE

Jeg har sluttet å lære andre.
Kunnskapen er delt,
Og visdommen henger høyt.
Jeg er en spire på jorden, en kraft
Fra blå stjerner.
Og jeg kjenner trekk fra vinduet.
Min dømmekraft er begrenset,
Med sus i ører og sinn.

Min vei er ikke gullbelagt, men ganske god
Etter den harde vinteren.
Litt telehiv er en bremse, og telefoner
Om å kjøpe noe en ikke trenger.

Jeg kan lære litt av å se på fuglene,
Og ekornet som strever.
Men jeg er ingen maur lenger,
Og latteren er sjelden nå.

Jeg har lært ifra meg, og skal hvile ut.
Egentlig er det og en lærdom.
En ny fase i livet skaper grobunn
For vekster en ikke trodde var mulig
På disse breddegrader.

Jeg morer meg med latteren i bilder,
Og svinger penselen med nye ord
Fra Melkeveien, som fører oss
Som en løftet pekefinger mot lyset.

Jeg vil lære av årstidene.
Og bekjenner for all verden,
At jeg er en dråpe i havet, en kvist på treet,
En pust i himmelrommet.
Og jeg drømmer om alle jeg har møtt
Med et godt hjerte. Hvordan ser de ut i dag?
Er de en frisk blomst,
Eller et vissent lauv på tuntreet?
For alle har sine røtter.
Også jeg kan lære av det.


Side 36

HJEM TIL NOE

Jeg vil hjem til frukthagen,
Se huset, og fjellet bak
Med tusen stier.

Jeg vil hjem til noe usynlig,
En atmosfære som var
I barndommen.

Jeg vil huske låvesvalene og katten,
Alle venner som kom og gikk.
Og blautmyra som ble dyrket opp
Til en grøderik åker med bygg.

Jeg vil kjenne lukta av dyr og frukt,
Og se millioner av etterlatte spor
I landskapet rundt tuntreet.

Jeg vil hjem til mine egne,
Til røttene som tvinger seg frem
Gjennom tusen år.
Og jeg vil finne kilden og kraften
Som får et frø til å gro.


JOBB

På vei til jobben i bil,
Med uleselige speil
Under ekstreme forhold på E39.
Her er et mønster for villmenn
Som liker utfordringer,
Og kan glemme sitt dyrebare liv.

Jobben i seg selv er et gledespunkt,
Men reisen til og fra
Kan være en dødsfelle
For den uforstandige og vise.
I en gitt situasjon, under bråbremsing
På livsfarlige veier,
Kan hver dag bli en merkedag .  


Side 37
VEIER

Vi krysser hverandres veier
Og snakker med flere tunger.
På jobben er vi en annen.

Vi lever i håpet,
Og stryker hverandre på kinnet,
Og ønsker nærhet igjen.

Våre veier går med øyner.
Vi speider i store forsamlinger.
Kanskje finner vi den rette?

Friske legger vi ut på reis,
Og møter hverandre på toget,
Eller på en bro i Paris?

Vi krysser hverandre et sted
Og brenner som en fyrstikk,
Til bare støvet er igjen.
                                     

BILDE

Jeg vil være et nytt bilde,
Et bilde som strekker seg ut over tid og rom,
Og skape en atmosfære av trygghet.
Jeg vil være et tre i hagen med grønne blad
Og dype røtter, som strekker seg
Over alle grenser.

Jeg vil være et fjell på bildet,
Et fjell som vokser mot stjerner, og forteller
Om livets hemmelighet, bak gitteret
Av sølv og gull, der englene bor.

Jeg vil søke det ukjente i drømmen,
Og fly inn i bildet av de nyfødte barna
Som strever med å komme i land.
Jeg vil seile over havet etter toner av Vivaldi
Og ankre ved den hellige kyst.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar