søndag 27. januar 2013

OGSÅ DETTE ER MITT LIV av Sigve Lauvaas*Side 26-30 (Bok 4-2013)

Kjellfrid Herredsvela-Ill21



FJELL

Fjellet er blottet
Som et bryst på stranden,
Og tiltrekker seg varme
Fra solen som stiger.

Når båtens kjølvann
Vugger i takt, danser fjellet
Med glød og ynde,
Og gir sine konturer til landskapet.

Jeg våkner i morgendogg
Til et øye som ser
Og et hjerte som kjenner
Nærhet fra solens vinger.

Solen kommer til meg
Og kryper under min fell.
Og teltet blir til en stue
For et vardelys som aldri dør.


SKOG

Jeg stiger som et strå,
Som trær og korn.
Jeg stiger som en stjerne
Inn i himmelen.

Mitt ansikt lyser av ditt lys
Som drar oss mot det blå.
Jeg stiger som en skog,
Som et barn som drømmer.

Mine hender strekker seg i landskapet
Som sjiraffer mot grønne blad.
Mitt hjerte strekker seg som liljer,
Som mennesker mot Gud.
Skogen løfter sine vinger
Og hilser himmelens stjerner i kor.
Og fjellet lyser i måne, når jeg sover.

Side 27
MITT LIV

Her er mitt liv,
Noen røtter med stilk
Og blader.

Og jeg har blomstret av,
Men frøene jager i vinden.
Noen blir til en krans,
Andre til en bukett i vase.

En blomsterfotograf
Stiller ut mitt liv.
Jeg er en døende stjerne
Som svever i rommet.

Greinene er blitt til buestrenger,
Og musikken kan høres
I fjell og dal.
Sangen skal lyde på veien
Til den gylne porten,
Natt og dag.


DRESS

Jeg tar på meg den svarte dressen
Mens det ennå er lyst.
Jeg vet at noen dør i natt.
Det er en livslov å gi.

Jeg tenner et lys i globen,
Og tenker på mine kjære.
En dag skal lyset slokne på jord,
Og engelen vil føre oss hjem,
Og trøste de som er tilbake.

Jeg skal gå i den svarte dressen
Og finne et kirkehus.
Her vil jeg tilbringe natten
I sang og bønn til Gud.

Side 28
TAKK

Takk for sol, måne og stjerner,
Og denne velsigna dagen.  
Jeg beveger meg under tretoppene
Og takker for alt.

Naturen er vakker, og venner.
Jeg synger en sang for livet.
Det er en styrke å tro.

Se, alt skal brenne opp en dag,
Men ordet skal vare evig.

Jeg hilser foreldre og søsken.
Min fødsel skal ikke bli til skamme.
Han som gav meg livet har seiret.
Jeg kan reise på første klasse,
Og takker for alt.


PIANO

Det begynner på pianokrakken
Med akkorder og nye toner.
Så er det trapper ned,
Der melodiene står i kø.

Jeg skulle skrive en pianokonsert
I G-dur, etter mønster av Bach.
Noen ville gjøre ære
På den norske natur, og fjellet
Som strekker seg opp.

Jeg lærte meg noter, og var tretten år.
Et lykkelig liv skulle åpne dører.
En berømt mann skulle slippe til,
Og prege de mørke daler.
Jeg skrev en fuge med opphøyet klang
Fra de norske fjorder.
Noen skulle synge opera fra tårnet,
Der komponisten ble født.

Side 29
STØV

At vi skal bli til støv igjen,
Det gnager i mitt hjerte.
Bli støv, for å bli ett med skaperverket,
Det vakre og vise.

Jeg grunner på det usynlige støvet,
Og alt vi ser gjennom mikroskopet.
Det virvler når lyset kommer.
Da ser vi det uendelige i nærhet
Og føler oss små.

Støv som sand og grus
Ligger som et belte på stranden.
Og vi elsker disse sanddyner
Som et teppe av ull.

Men en dag roper havet med veldig kraft
Og rensker landet for støv,
Bare fjellet blir igjen,
Det evige fundament.


DET SNØR

Lauvet klamrer seg til treet
Så lenge det kan.
Så dør det sakte.
Fargene lokker døden frem,
Og forteller for hele verden
At høsten kommer.

Vinden soper landet til yttergrensen.
Så kommer vinteren
Med et teppe snøhvite hagl
Som legger seg ned på marken.
Det er perler av diamanter
Som skaper seg om.
De skriver på tak og vegger
Med sin kalde finger,
Og hilser med frost til våren kommer.

Side 30
VINTER

I dag kom snøen.
Hele veien ble glatt og rar.
Biler og tog gikk av sporet.
Det er vinter i Norge.

Det er vår opplevelse av livet
Som gjør vinteren lang.
Snøen trenger tid å smelte.
Havet trenger vann.

Snøen soper i tunet
Og legger seg til dype fenner
Som barna leker gjemsel i.
Det er en farlig verden
Barna må lære.

Januar er tøff og kald,
Og blikket er festet på månen.
Hva kan det hjelpe oss
Om vinteren kom i desember?

Jeg fryser, og lukker døren.
Det er best å holde seg varm.
Livet har mange dager,
Og vinteren er lang.

Hvert år må vi slukke en veike.
De fyrer i alle hus.
Den som er gammel, kan feire
Nyttår med is og brus.

Det snør i det gamle, og nye,
Fra oktober til april.
Vi er overmannet av kulde på veien.
Kontrakten er minus syv.

Jeg våknet en morgen ved Dovre
Og vinteren var på hell.
Det skein i en fullgod måne
Før solringen kysset meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar