torsdag 24. januar 2013

OGSÅ DETTE ER MITT LIV av Sigve Lauvaas*Side 19-25 (Bok 4-2013)

KJELLAUG  HERREDSVELA-Ill.6


TEKST

Mine tekster blir til
Mens jeg skriver. I øyeblikket
Blir tiden til. Som et bilde
Åpner sine vinger og flyr,
Kommer teksten inn i mitt liv.

Fra innsiden roper teksten
Og ber om en tolk.
Jeg retter meg opp i ryggen
Og staver ditt navn.
Du var fra begynnelsen.

Ordene mumler i rommet
Og leter etter mening og lys.
Teksten blir til en vinternatt
Mens fuglene er i skjul.
Da skriver Gud med stjerner.


MITT HJERTE

Mitt hjerte leker gjemsel,
Og jeg er nitten år.
Et lite ekorn på kongevei,
Og fugler høyt på strå.

Mitt hjerte er en edel kvist
På tuntreet ditt.
Jeg hører til slekten som vandrer
Fra land til land.

Snart er jeg fremme ved målet,
Og hjertet synger fritt.
En bølge av glede strømmer på
Flyet til Tel Aviv.

Jeg er stille bak gardinet
Når morgensolen kommer inn.
Og alle som leker gjemsel
Kan skrive navn med hjerte i.

Side 20
UNDER

Det faller lett for meg å tro
På under.
Jeg ser under over alt
På jord.

All visdom i et levende hjerte
Gjør under.
Og jeg tror på åndens kraft
I ordet,
For jeg har sett og hørt,
Og selv erfart
Et under.


BØYD TIL JORDEN

Jeg bøyer meg ned
For din visdom,
Og jeg griper ditt ord
Som et hellig mysterium.
Ditt hjerte er rent
Som David i templet.
Og du er min venn.

Jeg priser din visdom
Som Samuel og Salomo,
Og får uendelig kraft
Til å rope ditt navn.

Mine øyner er festet i lyset
Som renser vår sjel.
Jeg våkner av dine ord
Som synger i mitt hjerte.
Du løfter meg opp.
                                               
Skjul ikke ditt ansikt for meg.
Se i nåde til mitt hus.
Og gjør meg til en levende stein
I ditt byggverk.
Fyll mitt hjerte med fryd.

Side 21
GENI

Statskassen renner ut
Og geniet står igjen.
Det er vår jord som trenger vern.
Det skapte er opphøyet.

Geniet roper til sine brødre og søstre.
Hvor går verden med oss?
Samfunnet smuldrer,
Vogntoget ruller i havet.

Jeg vil samle på gull,
Og oppdra menneskene, de som vil lytte.
Jeg har et ord om tilgivelse.
Det blir en ny dag etter vinterstormen.


LEIE UT

Jeg kan leie ut noen rom.
Jeg er ikke bitter på NRK, de vet ikke.
Sannheten er et bord og en stol,
Og en maske som speiler seg.

Jeg vil leie ut meg selv noen timer,
Et år, eller to?
Kanskje jeg kan bli rik av å leie ut?
Men, hvem er jeg da? En slave,
En fattig bror uten identitet, uten lengsel?

Er jeg en maske i sannhetens lys,
En som har vært lenge borte,
En gårdsgutt som aldri kom hjem?

Jeg støtter meg til noen bøker
I et stille rom.
Kanskje er dette mitt tempel?
Jeg kan berøre himmelen
Og skrive navnet til en engel.
Jeg favner min elskede,
Og leier ut alt.


Side 22

TOGET GÅR

Det er diktet som brenner,
Det er toget som går.
Vi snur ryggen til høsten
Når vinteren kommer,
Og venter på vår.

Toget går mellom hus og fjell
Og følger sine spor.
Det er en smal vei
Som alltid er åpen.

Jeg ønsker å komme hjem.
Jeg reiser fra land til land,
Over verdens høyeste grensepost
Med mitt eget liv.

Toget går med tiden,
Som er opprettet til bestemte lover.
Reiseruten er ferdigskrevet,
Og jeg bare følger med.

Kjærligheten er ofret.
Jeg er naken og alene i verden.
Men jeg vil føllføre løpet,
Som de fleste mennesker,
Og går av ved siste stopp.


NATT

Foran det mektige fjellet er et hvitmalt hus.
Her bor en kvinne og en mann.
Og begge er sunket sammen
Som en gammel bekk.

Natten gaper over alle og alt,
Og kjenner seg ikke brydd
Av menneskene som dør,
Eller strever med livet det siste stykke.
Dagene blåser av oss som vissent lauv.

Side 23
VARME HENDER

Av og til har vi varme hender
Og kan gi av oss selv.

Måtte vi alltid ha varme hender,
Og leve for andre.
Da blir vårt liv en lysende stjerne
For alle som ser.

Har du varme nok,
Så du kan glede noen?
Har du et ord eller en hånd
Som kan varme en fremmed,
Eller dine egne søsken,
Vil du få evig lønn.

Varme hender kan forvandle verden.
Kanskje du kan gi varme
Til noen i kveld, gratis,
Så varmen kan komme igjen.

At vi gir visdom og glede til andre,
Skaper et varmere samfunn.
Når vi gir av oss selv i kjærlighet,
Får vi et rikere liv.


KIRKE

Det kan bli rutine å gå i kirken,
Være med i koret,
Holde en andakt, eller be.

Å komme sammen kan bli en rutine,
Så vi ikke glemmer at vi er
En del av helheten, skaperverket,
Salmesangen, ritualet.

Vi må elske oss selv for å elske andre.
Det kan bli en rutine å vise kjærlighet,
Åpne dører, lyse, gi varme, og levende ord.


Side 24

HEMMELIG

Jeg er hemmelig en annen.
Mitt ansikt er ikke som før.
Jeg puster inn sødmen fra trærne
Og gir meg hen
Med en fornyet sjel.

Jeg blir ledsaget på veien
Av vårens brus
Og kroppens evige drift.
Jeg har nervene under kontroll
Og følger med.

Jeg har et hemmelig språk,
Og en hemmelig venn.
Hvert øyeblikk er vidunderlig
Som en rosenkrans.
Og jeg er sytten år.

Mine hender blir sterke,
Og jeg bygger et hemmelig hjem
Med utsikt til solsiden.
Jeg drømmer om en fugl
Som synger mitt navn.


BALANSE

Menneskene skaper kaos,
Men stjernene følger oss med sitt lys.
Alt er i balanse ved ordet.

Om vi er fremmede, er vi ikke alene.
Den som bærer hele verden
Og styrer butikken fra dag til dag,
Er min bror.

Jeg kan vende meg bort, eller reise.
Likevel går jorden rundt,
Og tiden følger med som en hund.
Og jeg er i balanse med Gud.

Side 25
VERDEN

Verden taler sitt språk,
Og jeg har lært noe
Som forstummer min sang.
Jeg sørger over en stjerne
Som døde i bane rundt jorden.

Jeg flyr, men kan ikke finne
Min hemmelige venn,
Som taler om å være til
Som en rose mellom strå og lyng.

Verden går i hagen, og i fjellet,
Og natten gjør sitt inntog.
Land etter land gir ekko
Av nød og hunger, krig og pest.
Og jeg er lykkelig i mitt slott.


ÅPNE SEG

Når mitt hjerte åpner seg
Som en blomst i solen,
Da har jeg funnet den ene,
Og jeg fletter en krans.

Jeg viser meg for andre
Når jeg får en sløyfe rundt halsen.
Da kan gå frem som en kunstner
Med vise ord.

Jeg åpner meg i regnet
På et annet språk,
Og går i retning høst eller vinter,
Før jeg mister lauvet,
Som gyller min høye krone.

Jeg har et hjerte for den ene,
Og pleier vennskapet
Med varme hender, og gull.
Jeg vil male en engel som lyser over meg.

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar