mandag 21. januar 2013

OGSÅ DETTE ER MITT LIV av Sigve Lauvaas * Side 2-6 (Bok 4-2013)





Kjellfrid Herredsvela-Ill.15



KOM

Kom med meg, min venn,
Så reiser vi til de foreldreløse
Og strekker ut hendene
Og bøyer nøklene til smykker
Og bygger hus med mange rom,
Så hver kan få sitt hjem.

Kom med meg til dalen
Som er utmagret,
Så vi kan dele vårt brød med noen
Som ikke har tårer,
Som skjelver som strå i vind.

Kom med meg til de støvete i veikanten
Og la oss gråte sammen,
Så ikke taket raser,
Så ikke frosten slår hjulene under oss.
Kom til porten som knirker,
Og la oss gå til de foreldreløse,
Til det fremmede folket med glede.


TRØST

Vi skal ikke gjemme oss bort,
Men trøste våre søsken.
La oss gå ut i verden
Og løsne de som er bakbundet.
La oss samle smuler til festmåltid
For de som hungrer,
Og la dråpene fra taket
Bli til en levende kilde
For de hjemløse.

Kom med meg til grensen
Og se røyken som blir til skyer
I naboens åker.
Se, hjertene blir forvandlet, og skyene
Blir til en hær som hjelper de fremmede
Med vann og brød.

Side 3
OGSÅ JEG*

Også jeg er på bildet
Sammen med de som er reist,
Og en gyllen sirkel hviler over mitt hode.

Se, jeg løfter den høyre hånden
Og omfavner min elskede.
Skjelvende går jeg i vinden
For å søke det tapte.

Mine øyner er fylt til randen
Av min elskede
Som holder brystene som glødende drops
I min nærhet.

Den ene har krefter fra en annen verden
Som bor i hennes indre, og lever
Som vellyst og glede i min sjel,
Så mitt hjerte er nær ved å briste.

Og Gud er i hennes hjerte,
Men hun har ikke ord.
Det er bare øynene som stråler,
Og omfavnelsens beger flyter over.

Ydmyk bøyer jeg meg ned til jorden
Og takker for dette møte,
Og jeg salver hennes legeme
For det evige liv.


GANGES

Her flyter skjegget til den vise,
Og undertøyet er knappet tett
I de veldige vannmassene.

Støvet virvler og skyene vokser.
Det blir varmt av bålet
Og luften står stille. Barnet sover
I et nytt rom når det mørkner.

Side 4
OGSÅ JEG**

Også jeg har vinger,
Og lykkelig kan jeg velsigne natten
Som gir regn, og skjul for fattige.

Jeg gråter med de som gråter,
Og ler med de glade.
Og jeg ber om et langt liv,
Til freden har senket seg over de utvalgte.

Jeg har vært syk, men er frisk nå,
Og pusser ord i språket,
Og lodder møysommelig kakkelovnen
Så det kan bli varme i rommet.

Jeg flyr som en linerle
Og leker mellom greinene,
Og tenker på tørre strå og blomster
Til et nytt reir, og venter på våren.

Jorden er velsignet med knopper,
Og jeg med et nytt liv.
Jeg er ikke virkelig gammel,
Kreftene avtar, men jeg skal ikke dø.


DRØM

Før solen drømte jeg
Om den ene som åpnet hvelvingen,
Så jeg fikk se gylne søyler mot himmelen.
Og jeg drømte om skyer og regn
Før noen banket på.
Jeg så et ansikt som lyste
Og brunsvarte øyner som jublet i glede
Over et kort møte ved havet,
Alene i aftensol ved Skagerrak,
Der drømmen ble et levende bål.
Ja, ennå banker mitt hjerte heftig
Under blinkende stjerner for den ene,
Som gav meg alt.

Side 5
GARTNEREN

Alt er stummende mørkt
Og gartneren har gått siste runde.
I brakkene er stillheten endeløs,
Som et dødt barn.

Men snart vil trompeten lyde
Og plassen blir fylt opp
Med gråkledde, mens noen gulper
Og blir til støv.

Noen må våkne av stanken,
Og vite hva som skjer.
Noen må gravlegge de som er igjen,
Mens bødlene tørker svetten.

Gartneren har gjort sitt,
Men ingen vil kjennes ved nettenes natt
Under tusen stjerner i rommet,
Der vinden jager med redsel.


SØSTEREN MIN

Søsteren min skal våkne en dag
Og lete etter sine foreldre,
Og gråte over sine brødre
Som ble borte i uvisshetens ørken.

Søsteren min skal komme hjem en dag
Og få nye venner i byen
Som nettopp har reist et minnesmerke
Med seks tusen navn.

Jeg skal besøke søsteren min
Og vise at jeg lever.
Jeg skal banke på med blomster hver dag
Så lenge jeg kan gå stødig.

De vakreste ordene er søsteren min
Som fulgte meg til graven.
  
Side 6

EN STJERNE

Solen har sine skjulesteder,
Menneskene har sine hus.
Men Gud har hele verden i sin hånd,
Selv om vi ikke vet det.

Vi ser solen, fordi vi er nakne,
Og solen velsigner oss.
Og englene gir oss et hus
Så vi kan telle stjerner.

Solen er ikke fraværende,
Selv om den er langt borte.
Solen gir meg hånden sin
Og kommer som en engel.

I høsttåken ligger åkeren og venter
Til solen kommer med sitt lys.
Og blomster og strå våkner
Til en ny dag med dans og jubel.

Som glade mennesker kommer solen,
Og banker på døren, og vinker
Med bjørkelauv og flagg.

Den ene fyller atten år
Og glitrer som en stjerne,
Velsignet av Gud.


HÅNDEN

Kom med hånden, du min kjære.
Gi meg hjerte, som en pant.
Vi er løftet inn i skyer
Med en ring av ekte gull.
Vi er løftet over byer, over land og hav,
Til et rom i universet
Av kjærlighet og himmelsk musikk.
Vi svever i et mylder av engler
Som synger og spiller bare for oss.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar